torstai 21. helmikuuta 2013

Piipku asiakkaat tietäs mitä niistä ajattelen..

Koska tässä viimepäivinä on erinäiset mediat hehkuttaneet turhautuneiden työntekijöiden hirmuisia "olet idiootti"-listoja siitä, kuinka asiakkaiden tulee käyttäytyä kaupan kassajonossa, miten vanhempien tulee suhtautua päivähoitoon jne. NIIN,, päätin tässä aikani kuluksi kaivaa vanhan blogini syövereistä kirjaamiani totuuksia vuodelta 2009.

Näitä ei sitten tule lukea tyrä pyllyssä valmiina hepuloimaan siitä, kuinka sinäkin maksat minun palkkani ja kuinka minä olen väärällä alalla. 

Eli kuinka käyttäytyä À la carte-ravintolassa.

1. Ravintolaan tultaessa tervehditään.
- Eikä suinkaan vaan mulkasta naaman happamaa ilmettä väräyttämättäkään tai toljoteta kun tarjoilija selvästi sanoo "hei!". Vaikka menisit vain vessaan tai pelikoneille niin on se silloinkin ihan korrektia vastata kun tervehditään.. Sitä raflaa ei myöskään tartte käyttää pelkkänä kulkureittiänä kaupasta toiseen.

2. Mene tyhjään pöytään.
- Kummastuttaa kun päivittäin joku jää pällistelemään tietämättömänä tai kyselemään miten täällä oikeen niinku toimitaan öööh..
Mene pöytään, ota ruokalista ja ole hiljaa kunnes sinua palvellaan. Ja se on sitten ihan oma vikasi jos menet siistimättömään pöytään ja alat urputtamaan kun pöydällä on leivänmuruja.
Se on tarjoilijan ammattitaidon epäkunnioittamista mennä siistimättömään pöytään, jossa edellisen asiakkaan tiskit yhä seisovat. Se myös vaikeuttaa meidän työtä aika paljon tulla siihen rätin kanssa heilumaan kun tuoleilla istuu jo täys konkkaronkka.
Niiiiiin ja jos siinä pöydässä on lappu jossa lukee selvällä suomen kielellä ja viellä isolla fontilla että "VARATTU" niin se sitten on myös varattu eikä asiaa tarvitse tiedustella vuorotellen jokaiselta tarjoilijalta. Ei myöskään ole mukavaa, jos seurueeseen kuuluu 3henkeä ja dyykkaatte 10henkilölle tarkoitettuun pöytään. Ne on tarkoitettu isoille seurueille!

3. Kuuntele mitä tarjoilijalla on sanottavaa.
- Ensin kysytään juomat. On loukkaavaa kun marssin siihen pöydän päähän, tervehdin uudestaan ja kerkiän sanomaan "mitäs.." jos sitäkään kun joku jo täräyttää että "ei me vielä tiedetä mitä syödään!!" Tilaa sitten edes sitä vettä jos et vielä ole ihan varma haluatko lisäksi viiniä, olutta tai limua. Tai vastaa edes kauniisti.. Ei myöskään ole kauheen fiksua höpötellä vierustoverin kanssa ensi juhannuksesta tarjoilijan läsnäollessa. En minä siinä montaa minuuttia aikaanne vie ja olisi kiva jos jokaista asiaa ei tarvitsisi toistaa jokaiselle erikseen.

4. Oikeasti päätä ennenkuin sanot niin.
- Kun kysytään onko ruoat jo löytynyt jengi sanoo "joo" ja sitten kuitenkin ollaan viellä hiljaisuudessa monta minuuttia. Kaikki ruoat on hyvä myös tilata yhtä aikaa, eikä niin, että viisi kuudesta tietää ja yksi tilaa vasta kolmannella tarkistuskierroksella. Se meinaa sitten, että saattekin ruokanne varmasti eri aikaan.

5. Mene raastepöytään vasta pyydettäessä.

- Jos asiakkaalla on naamansa edessä raastelautanen ja ruokailuvälineet, se viestittää tarjoilijalle, että hän on jo tilannut ja odottaa ruokaansa. Sinne raastepöytään ei mennä suoraan ulko-ovesta astuttaessa tai muutenkaan ennen kuin tarjoilija kehoittaa.
Jos ryysit sinne heti on ihan turha huutaa jos et saa ruokaasi ollenkaan tai jos raastepöytä on vajaa tai juuri täyttövaiheessa. On myös älyttömän typerää tulla kyselemään miksi raastepöydässä ei ole vesimeloonia kun sitä oli siellä viellä kaksi kuukautta sitten viime käynnillä.
Asiallinen huomautus esim. tuotteen loppumisesta on toki ok, mutta mieluisien rehujen vaatiminen ei. Raastepöydästä ei myöskään käydä hakemassa uusintakierrosta kun eka lautasellinen on tuhottu. Leivän hakeminen esim, pastan tai salaatin kanssa on ok, mutta ei se mikään buffetti ole.

6. Ruoan tullessa.
- Tilaa lisäjuomat vasta kun kaikki ovat saaneet ruokansa. En minä lähde hakemaan sitä sinun olut tuoppiasi, ennenkuin kaikilla on lautanen edessään. Sitten jos siinä safkassa on jotain outoa tai kysyttävää, kysy heti äläkä vasta lautasia pois korjattaessa/laskua maksettaessa. Silloin se on jo vähän myöhäistä. Kokit ja tarjoilijat ovat vain ihmisiä ja on ihan mahdollista, että ihmiset tekevät virheitä.

7. Kun safka on syöty...
- LAITTAKAA NE TAISTELUVÄLINEET KELLO VIIDEN ASENTOON KUN OLET LOPETTANUT RUOKAILUN!! Tää on jo asia joka opetetaan jokaisessa peruskoulussa.
Vaikka se lautanen olisi nuoltu puhtaaksi minä en sitä edes periaatteesta korjaa pois jos et tätä pienen pientä etikettiä vaivaudu muistamaan. Soppaa syötäessä lusikka nostetaan aluslautaselle, ei jätetä kulkoon pystyyn.
On myös ihan turha nostaa meteliä jos tulen astioita korjaamaan vaikka sinulla olisi ruokailu kesken sillä jos ne aterimet on kello viidessä, olet lopettanut ruokailun, etkä vain pidä mitään taukoa. Lautaset myös korjataan koko porukalta kerrallaan. Ei siis kannata luoda niitä murhaavia katseita jos en heti korjaa sitä sinun lautastasi lopetettuasi. Elä myöskään "helpottaaksesi tarjoilijan työtä" kasaa itse koko poppoon lautasia yhdeksi pinoksi. Tarjoilija kasaa lautaset itse käsilleen, jotta ne saadaan myös ehjinä tiskiin asti.
Saanen vielä perus ruokapöytätavoista kertoa sen verran, että juomalasia ei nosteta lautasen päälle. Tarjoilija blokkaa lasit eri kierroksella ja kastikkeessa lillunut juomalasi on aika ikävä nostaa lautasen päältä siihen pöytäliinalle odottelemaan tätä rundia.

8. Tilaa lasku jos et halua jälkiruokaa.
- Tai vaihtoehtoisesti tule itse kassalle, kerro missä istuit ja maksa.
Jos jälkiruokia suositellessa ei mitään haluta, eikä pyydetä laskua, ei sitä myöskään siihen pöytään tuoda. Ihan typerää tollottaa paikoillaan puolisen tuntia ja sitten pomppasta pystyyn ja haukkua tarjoilija kun täällä ei saada palvelua. Sitten kun se lasku pyydetään niin kaivakaa se S-etukortti/Plussakortti/mikävaan heti tarjoilijalle matkaan.
Vie myös paljon aikaa jos lasku viedään pöytään niin sitten vasta aletaan kaivella sitä kukkaroa jostain matkalaukun pohjalta tai kerrotaan, että kaikki piti olla erillisillä laskuilla.
Kaiken maailman lounassetelit, alelippulaput yms lahjakortit voi myös antaa yhtenä nippuna sen käteisen tai pankkikortin kanssa, eikä juoksuttaa tarjoilijaa koneelle jokaisen lapun välissä.

9. Jätä tippiä.
- Siis ihan tosi, edes ne parikymmentä senttiä jotka sulta jää yli sen 100euron laskusi jälkeen. Ei se talouttasi kaada ja piristää hirvittävästi tarjoilijan työpäivää.
Tietenkään mikään pakko ei ole, mutta jos nyt kaikki on mennyt ihan hyvin ja ruoka on ollut syötävää niin tää juttu kuuluu hyviin tapoihin.
Paskapuhetta, että tarjoilijoilla olisi niin hyvä palkkataso, ettei tippirahoilla olisi merkitystä toimeentuloon. Ulkomailla tää on ihan itsestäänselvyys, mihin ne tavat unohtuu Suomessa?
Myöskin kortilla maksaessa voi jättää tippiä. Sen viivan yläpuolella johon pistät hienon nimmarisi on kaksi lyhyempää viivaa. Toisessa lukee "extra" toisessa "total". Jos laskusi on 48,20euroa voit laittaa esim extraan 1,80 ja totaliin näin ollen 50,00. Myös kannettavien maksupäätteiden kanssa tipin jättö onnistuu.

10. Poistuttaessa hyvästele / kiitä.
- Ei siitä pöydästä tartte taas juosta sata lasissa ulos ravintolasta, vaan ihan hyvin voi sanoa "heihei" kun tarjoilija niin toivottaa.

NNNNÄIN!
Ja loppuun kuitenkin se huomautus, että vaikka nämä asiat olenkin kirjannut ylös niin ei nää jutut niin paljon mun elämääni syö, ettäkö alan vaihto olisi ajankohtaista.
Suurin osa asiakkaista on hyvää porukkaa ja niitä on erittäin ilo palvella. 

2 kommenttia:

  1. yleensä àla carte-ravintoloissa ei ole mitään raastepöytiä, tai pelikoneita.. ne taitaa olla enemmänkin ns. perheravintoloiden (amarillo, chicos) ja huoltoasemien juttu

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Myös nämä mainitsemasi perheravintolat luokitellaan ala carte-ravintoloiksi. Ja olen kyllä hyvin tietoinen siitä, ettei niitä monissa muissa ole. Silti niissäkin töitä tehneenä tähän listaan tämän asian kirjasin, koska on tullut huomattua, ettei jengi osaa niitä oikein käyttää.

      Poista